Raha tuottaa vauhdilla
Sijoituksen takaisinmaksuaika on 6-10 vuotta. Tahti riippuu
rakennuslaskun lisäksi etenkin energian hinnasta. Jos uudisrakennukset
tehtäisiin energiapiheiksi, suomalaisten tilojen lämmitysenergian tarve
laskisi 5 prosenttia vuoteen 2015. Korjausrakentamisesta olisi
nipistettävissä vielä toiset 5 prosenttia.
Monien arvioiden mukaan lisäkustannukset energiatehokkaita taloja rakennettaessa lisäävät rakennusvaiheen kokonaiskustannuksia vain 0-5 %. Ongelmana on lähinnä se, että Suomessakin vain 20 % rakennusinsinööreistä, suunnittelijoista tai arkkitehdeistä on osallistunut matalaenergiataloprojekteihin eikä muualla maailmallakaan tilanne ole kovin kummoinen, mikä selviää World Business Council for Sustainable Developmentin tuoreesta raportista. Raportista kertoo suomeksi mm. Tekniikka & Talous. Artikkelissa tulee ilmi myös se, että yleiset kuvitelmat matalaenergiatalojen rakennuskustannuksista ovat huomattavasti todellisia korkeampia ja että rakennusten elinkaaren päästöjen määrää kokonaispäästöihin suhteutettuna vähätellään.
Asiaa kiteyttää mainiosti tämä lainaus T&T:stä:
Haluaisitko ostaa auton, jonka polttoaineen kulutus on kaksi litraa
sadalla? Lisähinta olisi 3-5 prosenttia", erikoistutkija Pekka Tuomaala
havainnollistaa. (kirjoittajan huomio, ajan 3 litraa satasella kuluttavalla autolla ja autoni tulee halvemmaksi kuin minkään muun auton pito kun laskee vakuutukset yms. mukaan)
Lisää tietoa matalaenergiarakentamisesta mm.
- Metsäteollisuuden tietopalvelu, mm. tietoa matalaenergiarakentamisesta puulla.
- Wikipediassa
- WWF:n sivuilla
- PÄIVITYS! Tekniikka ja talous -lehdessä oli jälleen artikkeli asiasta 1.10.2007.
(lisäilen linkkejä sitä mukaa kun löydän foorumeilta vanhoja postauksiani, joissa olen niitä luetellut)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti