Keskustelua ilmastosta, uutisoinnista, tulevaisuudesta ja päästöistä.
lauantaina, heinäkuuta 03, 2010
Sähköautojen vallankumous alkamassa!
Sähköautorintamalla on kuhinaa. Siinä vaiheessa kun tämän hetken mielenkiintoisimmasta (ainakin Top Gearin Jeremy Clarksonin mukaan) urheiluautosta julkaistaan sähköversio, voidaan sanoa, että läpimurto on lähellä. SLS AMG E-Cell tekee kaikista muista sähköautoista... no, laimeita. Ulkonäkö on lähes täsmälleen samanlainen kuin V8-ottomoottorimallissa. Hinta tulee tietenkin olemaan useimpien ulottumattomissa, mutta kiitos Suomen mielenkiintoisen autoveron, joka tukee vähäpäästöisen auton ostamista ja rankaisee paljon kuluttavia autoja, saattaa sähkömalli olla Suomessa edullisempi kuin bensiinillä kulkeva!
Superautojen sähköistymisellä ei maailmaa pelasteta, auton saa kaupasta vasta 2015 ja yhdellä latauksella ajaa vain noin 180 kilometriä, mutta silti voidaan pitää suurena rajapyykkinä sitä, että yksi maailman suurimmista autovalmistajista ottaa bensiinikäyttöisen automallin rinnalle samanlaisen saatavana sähköisenä. Kun huomioidaan tuo 180 kilometriä yhdellä latauksella huolimatta huippuhienoista Teslan litiumakuista, voidaan ehkä ymmärtää myös se, että autofirmoilla ei ole ollut valtavaa salaliittoa pitääkseen sähköautoja pois markkinoilta. Akkutekniikka alkaa vasta nyt olla niin hyvää, että se pystyy kilpailemaan polttomoottoriautojen kanssa tosissaan.
Sähköautoilun hyviä uutisia on tänä vuonna tullut enemmänkin. Mersulta on tulossa vielä tänä vuonna sarjatuotantoon (tosin vain pieninä määrinä) maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen täysin sähköllä toimiva pakettiauto, eVito. Koskaan aiemmin pakettiautoja ei ole valmistettu sähköiseksi suoraan tehtaalla. Kantavuus on tavallisen Viton luokkaa, eli 900 kiloa ja ajomatka yhdellä latauksella 130 kilometriä, mikä riittää kaupunkijakeluun hyvin. eVitosta voi lukea lisää Automerkit.fi-sivustolta ja virallisesta lehdistötiedotteesta.
Muuta mielenkiintoista
- Ilmastokeskustelua jälleen aktiivisesti seuranneena olen huomannut, että tällä hetkellä änkyröiden tämän hetkinen suosikkiaihe on se, että 2000-luvulla ei ole ollut kaikkien datasettien mukaan tilastollisesti merkittävästi lämmennyt. Tämä vuosi on kuitenkin ollut poikkeuksellisen lämmin ja saattaa rikkoa lämpöennätykset, mutta vaikka tarkasteltaisiin vain dataa jolloin tämänhetkinen lämpöpiikki jätettäisiin pois, eivät mitkään objektiiviset faktat tue lämpenemisen pysähtymistä. Aiheesta tehtiin mielenkiintoinen tarkastelu: porukalle tilastotieteilijöitä annettiin käteen dataa kertomatta mitä siinä on ja käskettiin analysoida datan trendit. Kyseessä oli globaali lämpötiladata ja yksiselitteinen analyysi oli, että trendi on lämpenevä ja että lämpenemisen pysähtyminen tai 2000-luvulla muka tapahtunut viileneminen ovat kirsikanpoimintaa ja epätieteellistä tarkoitushakuista numeroiden vääristelyä. Lue lisää tästä.
- Vegfesteillä, jossa olin edustamassa yritystäni ja puhumassa vegaaniurheilusta, minulla oli ilo kuunnella Leo Straniuksen loistavaa esitelmää harhaluuloista ruuan ympäristövaikutuksista. Ehdottomasti suositeltavaa luettavaa, kuten Leon blogi muutenkin!
- Roy Spencer julkaisi juuri UAH:n lämpötiladatan kesäkuulta 2010. Lämmintä pukkaa, mutta saattaa olla että 1998 jää kyseisessä datasetissä edelleen lämpimimmäksi vuodeksi. Tällä hetkellä ero vuoden 1998 ja 2010 välillä ei ole tilastollisesti merkittävä, eli jopa skeptikkojen suosikkidatan perusteella on alkuvuosi 2010 kaikkien aikojen lämpimin, tasoissa alkuvuoden 1998 kanssa.
Tunnisteet:
eVito,
SLS AMG E-Cell,
sähköauto,
sähköinen pakettiauto,
UAH 2010 kesäkuu
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
8 kommenttia:
Niin Tuukka, sähköautot tulevat, kävin minäkin aikanaan Losissa asti ajamassa Teslaa. TM:lle tuo juttu piti ihan "pakkomyydä". Meidän talvessamme kuitenkin tulee ongelmia, kenties rikki-natriumakku on paras täällä, tosin huomattavan vaarallinen.
Litiumioniakustohan on saatu turvalliseksi siten, että se koostuu tuhansista läppärin akuista, jokaisen varausta ja lämpötilaa seuraa mikroposessori ja koko hoito on upotettu glygoliin,joten jos yksi ylikuumenee, se kytketään irti ja jos räjähtää, koko pakka ei räjähdä.
Mutta, sähköautot tarvitsevat yhden uuden suuren ydinvoimalan sähkön, olisi pitänyt päättää samantien 4-5 uutta yksikköä.
Tuosta ilmaston lämpenemisestä, mitäs Tuukka siihen sanot, että Suomesta toimitettiin NASA:lle lämpötilatiedot, joissa miinusmerkki oli jäänyt pois? Se tekee virheelliseksi koko pohjoisen pallonpuoliskon lämpötilat. Nousun sijaan taitavatkin laskea?
Osaanottoni häviöstä ydinvoimalakiistassa. Toverinne Kaj Luukkokin näyttää livenneen rintamasta ja laulaa ylistystä ydinvoimalle? Nähdään, että ihminen voi viisastuakin, kuten myös Pekkarinen ja Vanhanen !
Kasvissyönnistä, saatoit nähdä vastineeni Kirsi Pihalle Iltalehdessä? Kun se ihminen on elukkaopillisestikin raadonsyöjä?
Ilman lihan keksimistä ei olisi jäänyt aikaa kulttuurin kehittymiselle, märehtijöillä ruoan hankinta on täyspäivätyötä. Ja onhan tämä tutkimus, jonka mukaan kasvissyönti kutistaa aivoja. Pelkäänkin hieman puolestasi, Tuukka ...
Kappas,kommenttini gurunne Isomäen ydinpommihömppään meni läpi hesarissa
(tänään 5.7. "Mielipide" ;-).
Juuri eilen tai toisspäivänä luin jostain arvion, että sähköauto voi viidessä vuodessa menettää arvostaan 90 prosenttia, kun alkuperäisakku on finaalissa. Tilanne olisi parempi, jos akku olisi liisattu, eikä auton omistajan omaisuutta.
En tiedä salaliitoista, mutta kyllä EV-1:n romutus oli aika kummallista. Autojen haltijat olisivat ne kuitenkin halunneet pitää, ja lyijyakullakin se täytti useimpien käyttäjien tarpeet. Itse uskon hybridien tuloon enemmän kuin täyssähköautojen. Pieni akku, jolla pääsee vaikka 50 km, pidemmät matkat sitten hiilevetypolttoaineella, maaöljy- tai biopohjaisella. Pieni, 20 kW:n moottori riittää, kun tehohuiput voidaan ottaa akusta. Vetyautosta ei koskaan tule mitään, ompahan vain autoteollisuuden viherpesua.
'Blogin pitäjälle' tiedoksi, että oman ydinvoimatakkini olen kääntänyt jo liki 30 vuotta sitten, enkä ole livennyt mistään rintamasta, koska en ole sellaisessa ollutkaan.
Kuinkas tuossa Tuukan käppyrässä kesäkuun 2010 lämpötila on saatu +0,44 astetta C, kun todellisuus (kts. widget blogissani: http://ilmastohuijaus.blogspot.com)
on, että se on - 0,44 C eli tuon verran pitkän ajan keskiarvon ALAPUOLELLA? Taitavat "uskovilta" mennä miinus ja plusmerkit sekaisin, jos sopii idelogiaan? Ja juurihan todettiin, että Suomi oli antanut NASA:lle talven miinusmerkkiset lukemat plussina.
Lyhyesti sanoen: Huijausta alusta loppuun !
Hannu on sekaisin, kesäkuun anomalia oli +0.44C tutkitaan ennenkuin hutkitaan.
Mielenkiintoiseksi tulee nähdä mihin lämpötilat La Ninan jälkeen asettuvat, oma veikkaukseni on että 2000-luvun alkupuoliskon keskiarvoja alemmaksi.
Ei ollenkaan,ei ollenkaan,vilkaisepa widgettiä blogissani (pääset siihen nimeäni näpäyttämällä)!
Superautojen sähköistymisellä ei maailmaa pelasteta, auton saa kaupasta vasta 2015 ja yhdellä latauksella ajaa vain noin 180 kilometriä,
Keskimääräinen päivittäinen ajomatka Suomessa on alle 40km. Suurin osa työmatka-ajosta taittuisi siis helposti n. 20km säteellä, kunhan vaan työpaikankin pihalta löytyy latauspaikka.
Sähköautojen yleistymisen suurin este on se, että niistä yritetään saada täsmälleen samanlaisia kuin polttomoottoriautoista. Ei onnistu. Eri vehkeet, eri käyttötarkoitukset.
Tulevaisuudessa pitkät matkat hoidetaan julkisilla tai yhteiskäyttöpolttomoottoriautoilla ja päivittäiset lyhyet ajot sitten mahdollisesti sähköllä tai vaikkapa ilmanpaineella.
kivaa ku ois pätäkkää ostaisin heti
Lähetä kommentti