- Maitotuotteita karttaa yhä useampi. Tosin uutisessa mainitaan, että soija- ja kaurapohjaiset elintarvikkeet ovat kalliimpia kuin maitotuotteet. Niiden tuotantoa ei kuitenkaan tueta maataloustuin, minkä lisäksi hinnan korkeus johtuu lähinnä siitä, että maitotuotteiden myynnin suuri volyymi tuo mittakaavaetuja. Kasvimaitojen tuotanto laajassa mittakaavassa olisi merkittävästi edullisempaa kuin lehmänmaitotuotteiden. Yle uutisoi aiheeseen liittyen myös siitä, kuinka ihmiset käyvät kauramaidolla lihateollisuutta vastaan.
- Saksan posti sai ensimmäiset hybridikuorma-autonsa. Polttoaineensäästö noin 20 % vastaaviin autoihin nähden. Joka päivä siis säästyy tolkuttomia määriä polttoainetta ja auton elinkaaren aikana päästöjä tulee useita tonneja vähemmän. Lisää hybridikuormureista Daimlerin sivuilla. Kyseinen kuormuri ehti voittaa jo ympäristöpalkinnonkin.
- Mersu on kunnostautunut myös edustusautojen päästövähennyksissä. Diplomaattitason S 400 Hybrid on tietääkseni ensimmäinen bensiinikäyttöinen kyseisen kokoluokan auto, jonka CO2-päästöt ovat alle 200g/km. Eipä tuota vielä järin ekologiseksi voi sanoa 186 gramman päästöillä (yli tuplat omaan autooni nähden), mutta auton kokoon nähden keskikulutus on hyvin kohtuullinen. Autosta juttua mm. Aamulehdessä ja Ilta-Sanomissa. Lexuksen vastaava kuluttaa paljon enemmän, mutta on tosin tehokkaampikin.
- Chrysler menee rytisten alas. Todella kovaa. Olisi varmaan kannattanut ruveta tekemään ekologisia autoja siinä vaiheessa, kun kansa niitä rupesi vaatimaan. Nyt on liian myöhäistä, firmaa tuskin on kauaa enää olemassa.
- Jälleen uusi sähköauto. Mersun SLS-superautosta tulee sähköversio. Akkutekniikka on Teslalta, josta Mersu osti 10 % osakkeista. Eipä tuollakaan maailmaa pelasteta, mutta se toiminee suunnannäyttäjänä siitä, mitä tulevaisuudessa tullaan tekemään myös tavallisiin henkilöautoihin. Jos muuten luulitte, että tässä blogissa on silloin tällöin typeriä kommentteja, lukekaa tuon jälkimmäisen linkin kommentit.
- Myös Nissanilta tulee sähköauto. Nissan Leafin tuotanto alkaa ensi vuonna ja Euroopan markkinoilla auto on 2012. Linkissä reippaasti kuvia ja videoita.
- Espanjassa oli paljon polemiikkia siitä, että eräs Exxonin rahoittama ilmastoänkyräprofessori julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan jokainen espanjalainen "vihreä työpaikka" vie muilta aloilta moninkertaisesti työpaikkoja. Jos joku uskoi tuon typeryyden huolimatta siitä, että Espanjan työttömyys laski koko ajan, kun vihreitä työpaikkoja syntyi, niin kannattaa lukea vaikka tämä ja tämä. Siteerataan:
– 1994: Unemployment at 12.8%, first wind farm erected.- Keskustelua siitä, onko luomu luonnon kannalta parempi vaihtoehto. Kannattaa tutustua, sillä täytyy muistaa, että myös tehokkuus on ekologisuutta. Ei kuitenkaan pidä yleistää luomun hyötyjä tai haittoja kaikkiin tuotteisiin.
– 1998: Unemployment at 10%, 100 installed megawatts of wind power.
– 2001: Unemployment at 6.8%, two R&D and worker-training centers are opened.
– 2007: Unemployment of 4.76%, total of 100 new renewable-energy companies created, representing 5% of total GDP.
- Sekä RealClimatessa että Taminolla juttua siitä, kuinka ilmastonmuutos ei pysähdy, vaikka lämpötilat eivät koko ajan nousisikaan uusiin ennätyksiin.
- Vanha juttu jo, mutta metaanipitoisuuden kasvu jatkuu nopeana.
- Monilta skeptikkopalstoilta tuttu JeanS sai kiinni valtavirtatieteilijöiden kääntelevän graafien suuntaa tarkoitushakuisesti. Juttua täällä.
- Jos joku miettii, paljonko yksi tuulivoimala voi tuottaa sähköä, niin jo muutama vuosi sitten tehtiin ulkomailla voimaloita, jotka tuottavat 17 gigawattituntia sähköä vuodessa.
- Inhofen 400, 650 tai 700 tiedemiestä -argumentti lytättynä.
Kunhan kerkeän, postaan mielenkiintoisimmat jutut Valkeakosken asuntomessuilta, jossa olin viran puolesta keskiviikkona.
12 kommenttia:
"Chrysler menee rytisten alas. Todella kovaa. Olisi varmaan kannattanut ruveta tekemään ekologisia autoja siinä vaiheessa, kun kansa niitä rupesi vaatimaan. Nyt on liian myöhäistä, firmaa tuskin on kauaa enää olemassa."
Nyt on lama, siksi ihmiset eivät osta Chryslereita. Suurella osalla ihmisistä ei ole varaa valita kuin se halvin vaihtoehto. Jos ekoautot ovat halvimpia, niin sitten niitä.
"Yle uutisoi aiheeseen liittyen myös siitä, kuinka ihmiset käyvät kauramaidolla lihateollisuutta vastaan."
Jutussa haastateltiin vain yhtä ihmistä, joka kertoi kyllä joskus ostavansa myös luomu lehmänmaitoa.
Tämä episodi jäi huomaamatta?
http://tamino.wordpress.com/2009/07/24/old-news/
http://tamino.wordpress.com/2009/08/04/influence-of-the-southern-oscillation-on-tropospheric-temperature/
http://scienceblogs.com/deltoid/2009/08/two_weeks_from_blog_post_to_pa.php
Kuten myös tämäkin episodi?
http://lightbucket.wordpress.com/2009/07/28/global-warming-legal-chill/
http://backseatdriving.blogspot.com/2009/07/watts-up-with-abusing-dmca-takedown.html
http://wattsupwiththat.com/2009/07/30/on-climate-comedy-copyrights-and-cinematography/
Aivan äsken oli hesarissa tutkimus, jossa kalliimmista luomutuotteista ei todettu olevan mitään etua, terveysriskejä kylläkin enemmän.
Sähköautot epäilemättä tulevat ja Suomestakin tulee litiumin viejä, kaivoksia availlaan jo.
Ilmasto todetusti jäähtyy, mutta ilmaston lämpeneminen siis "realclimaten" mukaan edelleen jatkuu ? Usko on ihmeellinen asia !
Jaa kauran viljelyäkö ei muka tueta maataloustuin?.
Koska sinä Tuukka tulet takaisin sieltä lastenleiriltä, vai kestääkö se koko kesän ? Muistihan äiti kurahousut ?
Tuukka,
Tässä olisi merkittävä uusi linkki listaasi. Toki jos jaksat nähdä vaivaa niin hakisit myös alkuperäiset lähteet. Jos uutinen on tosi(vaikka edes 50%) niin tuo tarkoittaisi sähköautoille varsin suurta mahdollisuutta tulevaisuudessa.
Uutinen: Toyota kertoo tehneensä läpimurron sähköautojen akkuteknologiassa
Lähde:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Toyota+kertoo+tehneens%C3%A4+l%C3%A4pimurron+s%C3%A4hk%C3%B6autojen+akkuteknologiassa/1135248658661
Tällaisen löysin:
http://www.ilmastofoorumi.fi/tiedostot/ilmastoskeptikon-kasikirja-suuri.pdf
Aika tiivistä tavaraa. Vain 16 sivua. Varmaan nopeasti lytätty myös?
Tuo skeptikon käsikirja on kyllä poikkeuksellisen heikkotasoinen tekele, mutta en ehdi nyt ottaa tarkemmin kantaa siihen. Pikaisesti mainittakoon:
1a) Jos "kohina" todella on liian suurta (kuten Santerin sanotaan väittävän), ei voida sanoa, toimivatko mallit tältä osin väärin.
1b) "Kuuma piste" (joka ei muuten ole kuuma) on mallien vaste lämpenemiselle, myös sellaiselle joka ei aiheudu kasvihuonekaasuista. Liittyy lähinnä ilmankosteuden muutoksiin.
2a) Hiilidioksidin ei ole oletettukaan saattaneen jääkausia alkuun. Siksi olisi kummallista odottaa, että CO2-pitoisuuden olisi pitänyt muuttua ennen lämpötiloja.
2b) Ilman mitään perusteita väitetään, että jos CO2 olisi "johtava pakote" (mitä tämä tarkoittaa?), pitäisi seurata "hallitsematon kasvihuoneilmiö". Tälle ei anneta minkäänlaista perustetta. Jutun mukaan tarvittaisiin "salaperäinen ilmiö" estämään tämä. Kelpaisiko se, että lämpimämpi maanpinta säteilee voimakkaammin?
3) Väitetään, että "vaakasuora
seitsemän vuoden trendi kertoo, että ilmastomalleista
puuttuu jotakin suurta". Ilmastomallit tuottavat kuitenkin varsin usein 7 vuoden mittaisia tai pitempiäkin ajanjaksoja, joiden aikana keskilämpötila jopa laskee.
4) Jo sivun otsikko on mielenkiintoinen, kun samalla sivulla oleellisesti myönnetään, että ilmastomalleissa on otettu huomioon CO2:n logaritminen absorptiokäyrä. Sivulla mainitut epävarmuudet koskevat muita asioita kuin hiilidioksidin lämmönpidätyskykyä.
Muistettakoon vielä, että ilmastomallien lisäksi myös paleoklimatologia antaa arvioita ilmastoherkkyydelle.
Tuossa joku nosti esille tuon Toyotan mainitseman akkutekniikan. Jos uutisen luki kokonaan huomaa että samainen insinööri odotti tekniikan olevan kypsää ehkä 20-30 vuoden päästä. Siis tuotantokäyttöön.
Toinen mieleen tullut juttu on nuo materiaalit. Tänään mm Vihreä Lanka ja monet muut mediat toivat esille uutisen miten tiukaksi joidenkin harvinaisten maametallien kanssa menee jo nykyisellä sähköauto/hybridituotannolla. Yksi näistä aineista oli voimakkaista magneeteista tuttu neodynium.
Onko noista metalleista tietoa, onko nuo tekniikat suuressa mittakaavassa, mainstream ratkaisuina, tuhoon tuomittuja tämän tyyppisten vajauksien vuoksi?
Anonyymi 1:
Ihmiset eivät osta Chryslereitä sen takia, että ne ovat huonoja autoja. Esim. Mersun myynnit ovat varsin kohtuulliset eikä Toyotallakaan niin huonosti mene.
Kauramaitouutisoinnissa mainittiin myös, että niiden kysyntä kasvaa reilusti joka vuosi, joten kyse ei ole mistään yksilöstä. Ja otsikko oli suoraan Yleltä kiskaista, valita sinne.
Anonyymi 2:
Jäi huomaamatta kumpikin. Täytyy lukea ajatuksen kanssa linkit läpi kunhan kerkeän. Muistuttele, jos en ole palannut aiheeseen lähiaikoina.
Anonyymi 3:
Mitä terveysriskejä luomusta oli?
Ja jos kävelet rappusia, niin 99,9 % horisontaalisesta matkasta on suoraan tarpomista, jolloin ei ole nousua. Sanotko joka rappusen kohdalla, että nousu on pysähtynyt, vaikka näkisit taaksepäin, että vastaavanlaisia rappusia on takana useita?
Anonyymi 4:
Primääriraaka-aineen tuotantoa tuetaan maataloustuin sekä kauramaidon että lehmänmaidon tapauksessa. Jalostusta sen sijaan ei kauramaidon tapauksessa tueta, lehmissä tapahtuvaa jalostusta tuetaan. Jotain epäselvää?
Anonyymi 5:
Tanskanen, ota ne lääkkeet. Olin Keski-Euroopassa reilaamassa. Kuvareportaasia tulossa piakkoin meikäläisen ekomatkailusta.
Saku:
Kiitos vinkistä. Mulla on jokunen muukin autojuttu hollilla, taidan tehdä pelkistä autoista uuden linkkipostauksen piakkoin.
jaska:
Toivottavasti huomasit, postaus tuli nopeasti linkkisi jälkeen. :)
Mika:
Siinähän ne tärkeimmät pointit suunnilleen tulivatkin. Kiitos! Ja tosiaan, paleoklimatologiallahan ilmastomalleja usein testataankin.
Jackass:
Neodymiumin (huom. kirjoitusasu, meni itsellänikin väärin aika kauan) määrä maankuoressa on suoraan sanottuna päräyttävä. Ei lopu kesken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium#Occurrence_and_production
"Primääriraaka-aineen tuotantoa tuetaan maataloustuin sekä kauramaidon että lehmänmaidon tapauksessa. Jalostusta sen sijaan ei kauramaidon tapauksessa tueta, lehmissä tapahtuvaa jalostusta tuetaan. Jotain epäselvää?"
Eiköhän se maidon jalostus tapahdu meijerissä, eikä lehmän tississä. Jalostusasteeltaan lehmänmaito on lähes valmista käytettäväksi, mutta syytön se lehmä siihen on. Ymmärtääkseni meijereitä ei tueta sen kummemmin kuin kauramaidon valmistajiakaan.
Tuukka: Anonyymi 1:
"Ihmiset eivät osta Chryslereitä sen takia, että ne ovat huonoja autoja. Esim. Mersun myynnit ovat varsin kohtuulliset eikä Toyotallakaan niin huonosti mene."
Niitä Mersuja eivät osta mainitsemastasi kansasta kuin murto-osa. Kaikilla ei ole varaa ostaa minkäänlaista autoa, ei edes käytettyä, joten heillä ei ole mitään vaatimuksia autojen suhteen.
Tuukka: "Kauramaitouutisoinnissa mainittiin myös, että niiden kysyntä kasvaa reilusti joka vuosi, joten kyse ei ole mistään yksilöstä. Ja otsikko oli suoraan Yleltä kiskaista, valita sinne."
Otsikon " Kauramaidolla lihateollisuutta vastaan", poimit jutusta, jossa kerrottiin vain yhdestä henkilöstä, ei "ihmisistä."
Muissa jutuissa kerrottiin kauramaidon ja soijatuotteiden kysynnän kasvaneen, mutta syyksi ei kerrottu lihateollisuuden vastustamista. Annoit ymmärtää, kuin kyse olisi jostain poliittisesta joukkoliikkeestä.
Oikeasti " Maitotuote ei kaikille maistu" -jutussa mainittiin tuotteiden kohderyhmäksi nuoret naiset, jotka haluavat pitää huolen hyvinvoinnistaan ja toki vaikuttaa kulutusvalinnoillaan. He ovat kuitenkin vain yksi ryhmä. Muiksi ryhmiksi mainittiin mm. maitoallergiset, mutta tuotteet kuulemma maistuvat myös valtavirran kuluttajille, jotka eivät ole kasvissyöjiä. Miksi näiden tuotteiden suosiminen siis tarkoittaisi lihateollisuuden vastustamista? Eihän kauramaidon juominen sulje lihan syömistä pois.
Lähetä kommentti