No, elokuussa kirjoittamani idea toteutui sattumalta lähes täydellisesti. Autoverotuksen muutoksesta kertoo jokainen Suomen uutismedia (esim. YLE). Jos joku ei siis vielä ole hokannut asiaa, niin autojen ostohinnan veroprosentti määräytyy ensi vuoden alusta alkaen päästöjen mukaan, eli pienet ja vähän polttoainetta kuluttavat (ja vähän CO2-päästöjä ilmaan pukkaavat) autot halpenevat monta tuhatta euroa, kun taas isot bensakäyttöiset autot kallistuvat tuhansilla euroilla.
Keskihintaisten autojen verotus alenee myös. Joka tapauksessa nyt autokanta uusiutuu nopeasti. Suurin osa autoista tulee olemaan mallisarjan ekologisimmasta päästä, koska veroprosentti on paljon kovempi enemmän kuluttavilla moottorivaihtoehdoilla.
Lisäksi 2010 alkaen ajoneuvovero (vuosittainen käyttömaksu) määräytyy myös päästöjen mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyisen noin satasen ajoneuvoveron sijaan erittäin vähän kuluttavat autot, kuten smartit, pääsevät 20 euron vuosittaisella verolla, kun taas möhkömaastureita rokotetaan 600 eurolla vuodessa.
Olen suoraan sanottuna hämmästynyt, että Suomeen tuli ekologisuuden kannalta maailman edistyksellisin autoverotus. Ja tämä on varmasti päänavaus sille, että tulevaisuudessa epäekologisempia asioita ruvetaan muutenkin verottamaan rankemmin kuin ekologisia. Mikä on tietenkin hyvä asia, koska tällöin pystytään ohjaamaan kulutusta kestävän kehityksen mukaisesti.
Mutta vielä viestin avaukseen... ovatkohan penteleet päättäjät käyneet lukemassa blogiani, kun noin täydellisesti noudattivat sitä, minkä itse koin olevan paras mahdollinen ratkaisu.
Pari puutetta verojärjestelmässä kuitenkin on
- Vuosimallia 2001 vanhemmat autot verotetaan painon mukaan. Tämä merkitsee sitä, että esim. Bemarin kohtuullisesti päästöjä tuottava 520i ja ihan sikana hörppäävä (noin 2 kertaa enemmän kuin edellinen) 540i tulevat saamaan lähes samanlaisen vuosittaisen veron.
- Raja, jonka alittavien autojen verotus keveni olisi voinut olla pari litraa alhaisempi ja kaikkien sen ylittävien autojen verotus olisi saanut kasvaa. Olisi saatu vielä lisää vauhtia vähän kuluttaviin autoihin siirryttäessä.
4 kommenttia:
Terve!
Ajatus vähän ympäristökuormitusta aiheuttavien autojen pienemmästä verosta ei ole kovinkaan uusi.
Enkä ihan kauheasti hehkuttaisi edes sitä, että nyt toteutulla ratkaisulla olisi suuria positiivisia ilmastovaikutuksia.
Toteat itsekin, että raja olisi saanut olla pari litraa eli hyvin selkeästi alempana.
Nyt halpenevat mielestäni sellaisetkin autot, joitten kulutus ei ole mitenkään vähäistä, vaan yli esimerkiksi tuon malliautona pitämäni 1984 vuosimallin Skoda 120 LS:n.
Mitä veikkaat kuinka paljon pienemmät Suomen henkilöautoliikenteen päästöt ovat 5, 10 ja 15 vuoden kuluttua.
Itse arvelen, että vielä lähivuosina päästöt kasvavat, koska hintojen pudotessa kakkosautot valitettavasti lisääntyvät edelleen. Vanhat autot eivät poistu minnekään, vaan niistä tulee esimerkiksi nuoren polven ns. peltoautoja.
Henkilöautojen kokonaismäärä kasvaa esimerkiksi jopa kolmeen miljoonaan. (siis ellei tule esimerkiksi taloudellista laskukautta, joka vähentäisi tällaista kulutusta.
Edellinen heikentää joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja luo painetta henkilöautojen määrän kasvulle edelleen.
Auton ostossa säästyneet rahat käytetään monessa tapauksessa muitten motorisoitujen laitteiden ostamiseen: mönkijä-, vesiskootteri-, moottorikelkka- ja moottoripyöräkauppa saavat piristysruiskeen jnpp.
Koska ennakoit hyvin veromuutoksen, uskallatko veikata liikennepäästöjen tulevaiisuuden kehitystä?
Olen edelleen sitä mieltä, että Suomen liikenteessä riittäisi noin miljoonan henkilöauton määrä eli autokannan ikä ei ole ongelma, ongelma on sen liian suuri koko.
Kiitos jälleen rakentavasta kommentista!
Suomen henkilöautoliikenteen päästöt tippuvat aivan varmasti. Suurin osa ennen bensiinikäyttöisistä bensa-autoista tulee olemaan dieselkäyttöisiä aivan pian. Jo tämä alentaa monta prosenttia keskimääräisen uuden auton päästöjä.
Toisaalta eniten kuluttavat vanhat autot pannaan niin kovalle verolle (600€/vuosi jostain vanhasta lintasta pelkkää ajoneuvoveroa), että niitä paalataan ja paljon.
Kolmanneksi, hybridien ja pienikoneisimpien mallien hinnat laskivat niin paljon rankemmin kuin keskimääräisten saman mallisarjan vaihtoehtojen, että nyt pienikoneisen ja vähän isompikoneisen auton hintaero on monta tuhatta euroa enemmän, siis samasta autosta mutta eri koneella. Yhä harvempi on valmis maksamaan tehosta, jota ei Suomen oloissa tarvitse kun siitä joutuu sekä absoluuttisesti että prosentuaalisesti maksamaan enemmän kuin ennen verrattuna vähemmän epäekologiseen vaihtoehtoon.
Ongelma on myös Suomen autokannan ikä. Suomessa on EU:n vanhimmat ja saastuttavimmat autot. Ja juuri tähän lakimuutos tuo korjauksen. Tulevaisuudessa yhä useampi valitsee taloudellisista syistä pienen ja vähän kuluttavan auton, etenkin kun nykyään ne ovat tutkitusti erittäin turvallisia myös vähän isompiin autoihin kolaroitaessa.
Veikkaisin liikennepäästöjen pienentyvän lähivuosina muutamalla prosentilla. Ja jos rajapyykkiä vielä kiristetään, on parin kymmenen prosentin säästökin aivan mahdollista vielä 10-15 vuoden sisään. Enkä usko, että rekisterissä olevien autojen määrä radikaalisti kasvaa, ja päästöjen uskon putoavan vaikka niin kävisikin.
Tällä hetkellä keskimääräinen Suomessa rekisteröity auto tuottaa noin 180g CO2-päästöjä. Jatkossa halvimmaksi tulee ajella 60-100g CO2-päästöjä tuottavilla autoilla. Ja siksi niiden myynti aivan varmasti kasvaa todella merkittävästi.
Autojen romutusikä ei ole mielestäni suuri ongelma vaan se, kuinka monta kilometriä kuinkakin suurilla päästöillä Suomessa tehdään.
Tervehdys,
Luin otteen blogikirjoituksestasi Yleisradion kansalaismediakatsauksen viikon #12 jaksoon. Olen antanut kaiken kunnian sinulle kirjoittajana ja olen linkittänyt sivulla suoraan kyseiseen kirjoitukseen.
Ohjelma on vapaasti kuunneltavissa internetissä:
http://blogit.yle.fi/node/2047
Radio Peilistä ohjelma kuullaan lauantaina klo 11:55, maanantaina klo 05:52 ja 10:43 sekä tiistaina klo 23:53.
Verouudistus on varsin puujalkainen. Jos uudistuksessa olisi haluttu ottaa oikeasti kantaa absoluuttisiin CO2 päästöihin vero olisi täytynyt sijoittaa polttoaineeseen.
Sieltä se maksaa jokaiselle joka ajaa enemmän, enemmän kuluttavalla, raskaalla kaasujalalla, peräkärryn kanssa jne.
Ehkä tämä katsottiin maksavan liikaa paljon ajavilla.
Tältä osin tuleva käyttövero jo voimaan tulleesta hankintaverosta puhumattakaan on epäreilu vähän ajaville. Jos joku haluaa ostaa vaikkapa Porschen kesäautoksi ja ajaa sillä 2kk vuodessa vaikkapa 6000km päästää vain osia siitä CO2 määrästä mitä ympärivuoden +40tkm vuoteen dieselillä sahaava tuottaa. Porschen hinnat kuitenkin nousi, dieselien laski.
Ei ole perusteltavissa päästöillä. No voidaan perustella "ylellisyyshyödykkeillä" joka argumenttina asettaa sen sarjaan kateusvero.
Lisäksi ongelmana on se miten paikkansapitäviä ilmoitukset ovat. Ilmoitetut kulutukset, jotka ovat suoraan suhteessa CO2 päästöön, pitävät hyvin harvoin paikkaansa todellisessa ajossa. Verouudistuksen myötä optimistinen ilmoitus antaa heti veroedun rehellisempään valmistajaan verrattuna.
Tulevaisuudessa on tarkoitus rajoittaa kaikkien autojen päästöt johonkin rajaan. Jos rajasta tehdään absoluuttinen tämä käytännössä tuhoaa mahdollisuudet tehdä sporttisempia ajoneuvoja.
Liikennevirrassa Ferrari siellä täällä ei kuitenkaan kokonaispäästöjen osalta tee tilanteelle yhtään mitään. Rikastaa vain kulttuuria. No toki kateus herää mutta sivuutetaan se.
Yhdysvaltain puolella on joissain tapauksissa laitettu rajoitukset siten että jos autoja myydään vuodessa riittävän vähän, en muista määriä, päästöt saavat olla suuremmat. Ottaen huomioon montako Ferraria esimerkiksi Suomessa vuodessa myydään tämän tyyppinen kuulostaisi ihan järkevälle ja pitäisi eksoottisemmat marginaalivalmistajat elossa.
Lähetä kommentti