Tämä on tullut vastaan todella monta kertaa. Jälleen kerran tosiasiat tökkivät vastaan.
Lasketaan, kuinka paljon Siljan, Vikingin, Tallinkin ja Superfastin laivat tuottavat päästöjä ja jaetaan se henkilömäärällä ja kuljetuilla kilometreillä. Saadaan tulokseksi, kuinka paljon päästöjä per matkustaja tulee.
Sama juttu lentokoneille, jaetaan päästöt henkilömäärällä ja kuljetuilla kilometreillä.
Yksinkertaista, eikö vain? Ei ole, kun ajattelee asiaa vähän laajemmin.
Lentokoneiden kuljetuskapasiteetista yleisesti ottaen suurin osa menee yksityishenkilöiden ja heidän matkatavaroidensa kuljettamiseen. Sen sijaan esim. pelkkä Silja vastaa noin 40 prosentista Suomen ja Ruotsin välisestä rahtiliikenteestä. Ruotsi on tärkempiä kauppakumppaneitamme, joten määrät eivät ole ihan pieniä. Puhutaan miljoonista tonneista tavaraa, tuhansista ja taas tuhansista rekoista. Näitä ei voi lentokoneilla kuljettaa.
Jos lasketaan, kuinka paljon päästöjä tulee Turusta Tukholmaan lentämällä tai autolautan kyydissä, niin kannattaa laskea myös, kuinka monta kiloa rahtia ja kuinka monta rekkaa laivalla menee. Lopputuloksena laivalla matkustaminen on ilmaston kannalta TODELLA paljon parempi ratkaisu. Toki laivat saastuttavat paikallisesti, kun taas lentokone päästää lähinnä pelkkää hiilidioksidia, mutta lentokoneen hiilidioksidi menee suoraan muutaman kilometrin korkeuteen ilmakehään, jossa sen kasvihuonevaikutus on huomattavasti suurempi kuin matalammalla. Tämä lisää entisestään laivan ekologisuutta lentokoneeseen nähden.
Olen itse mennyt useamman kerran Saksaan Superfastin laivoilla, jotka ovat pääosin rahtilaivoja. Ne kulkevat, oli henkilömatkustajia tai ei, koska Saksa on Suomen tärkein kauppakumppani ja sitä kuljetettavaa on julmettuja määriä. Rahtilaivojen kyydissä matkustaminen on todella ekologista, ja Rostock on Helsingistä alle vuorokauden päässä.
Lisään blogaukseen laskelmia, kunhan niitä ehdin kaivella. Mesokaa, jos niitä laskelmia ei ala kuulua. Ja huom! Tarkoitus ei ollut kertoa, että on tosi fiksua mennä risteilymatkoille. Jos haluaa laivatunnelmaa, niin ainakin Turussa on jokilaivoja sitä varten. Niistä pääsee myös kotiin heti kun haluaa. Turhan matkustelun välttäminen on toivottavaa, oli liikenneväline mikä tahansa.
4 kommenttia:
Millä rahtilaivoilla voi matkustaa? Esim. Seawind ei kai enää ota matkustajia. Vai pitääkö vaan olla kontakteja?
Laitas sitä faktaa nyt sitten kun lupailit.
Rahtilaivoista Finnlines kulkee ainakin Saksaan. On mukavaa matkustusta, suosittelen.
Tässä vertailua tilausbussin, junan ja lentsikan väliltä:
http://www.climnet.org/publicawareness/transport.html
Ja rahdin osalta vertailua täällä:
http://tuukkasimonen.blogspot.com/2008/01/ruoan-ekologisuus-ja-ympristvaikutukset.html
Tiivistetysti, rahdista co2-päästöjä per tonni per km:
Rekka: 50g
Rahtialus, kantavuus 2000-8000 tonnia: 21g
Rahtialus, kantavuus yli 8000 tonnia: 15g
Lentorahti, 1200km lennon aikana per kilometri keskimäärin: 540g
Jos tuosta vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä niin pienessäkin rahtialuksessa saa olla tilaa per matkustaja 25 kertaa enemmän kuin lentokoneessa ja silti rahtilaiva olisi ekologisempi. Vertailuluvut vaihtelevat paljon riippuen laivojen tyypeistä ja kokoluokista. Vielä kun kerkeisi niin ottaisin yhteyttä Siljaan ja Vikingiin ja kyselisin heiltä päästöjä per matkustaja per km...
elisan kysymys taitaa olla jo vähän vanhentunut, mutta lähes kaikki rahtifirmatkin ottavat jonkun verran matkustajia. Kannattaa soitella ja kysellä perään!
Kiitoksia, olen vähän miettinyt noita laiva- ja lentomatkustuksen päästöjä, mutta vakuutit mut, että matkustan jatkossakin laivalla. TallinkSiljan Superfast taitaa tosiaan olla enimmäkseen rahtilaiva, koska siellä on yleensä niin vähän matkustajia!
Lähetä kommentti