tag:blogger.com,1999:blog-8772692.post7653755761432482062..comments2024-01-05T14:38:44.750+02:00Comments on Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta: Henkilöautojen energiamerkintä - hyvää työtä AKE!Tuukkahttp://www.blogger.com/profile/07399945399725323493noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8772692.post-73542035768302610442009-05-03T22:09:00.000+03:002009-05-03T22:09:00.000+03:00Ei se luokittelu ihan turhaa ole. On ihan järjetön...Ei se luokittelu ihan turhaa ole. On ihan järjetöntä vertailla vaikka Smarttia ja Land Cruiseria. Ne on tarkoitettu ihan eri käyttöön.<br /><br />Toki ihmiset saattavat ostaa tarpeettoman isoja autoja, mutta on niille isommille autoille oikeastikin tarvetta. Ei ole hirveesti energiamerkinnästä hyötyä, jos kaikki johonkin tarpeeseen käyvät autot saavat esim. huonoimman luokituksen.<br /><br />Pitäisi suhteuttaa kuljetuskapasiteettiin ja ehkä myös joissain tapauksissa tehoon, jos sillä on siinä autoluokassa merkitystä. (Esim asuntovaunun veto.)<br /><br />Sama ongelma taitaa olla lampuissa (korjatkaa, jos olen väärässä). Tietääkseni 80 W hehkulamppu saa huonomman luokituksen kuin 40 W lamppu, vaikka niiden hyötysuhde olisi sama.<br /><br />Kulutuksen vähentämiseen kyllä ohjaa raha. Energiamerkintöjen pitäisi mielestäni ohjata järkevämpään kulutukseen muun muassa parempaan hyötysuhteeseen.jaskanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8772692.post-91943162544418426742009-05-03T20:07:00.000+03:002009-05-03T20:07:00.000+03:00Jos laskennalliset pienet päästöt otettaisiin muka...Jos laskennalliset pienet päästöt otettaisiin mukaan kohtuullisen suuripäästöisenkin ajoneuvon konvertointi vaikkapa ST1 RE85 polttoaineelle takaisi pienet päästöt. Eri juttu miten hyvin Suomen kireä päästökäytäntö tulee tuon tyyppistä sallimaan. Laskennallisesti 80% pienemmät päästöt tarkoittaisi sitä että tuo mainittu 88g/km saavutettaisiin RE85 konvertoidulla ajoneuvolla jonka bensiinipäästöt olisi yli 400g/km eli puhutaan Ferrari luokasta. <br /><br />Tuommoiseen A-luokan 50g/km laskennalliseen pääsisi 250g/km päästävällä ajoneuvolla kuten jokin kohtuullisen suorituskykyinen sedan nykyaikana. <br /><br />Käytännössä tuo taidetaan vain torpetoida VTT pakokaasutestillä ja järjettömillä hinnoilla. Itse konversiohan ei ole paha rasti, ei sen enempää työn määrän kuin osamuutostenkaan osalta.Jackassnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8772692.post-34448658642592651332009-05-03T16:41:00.000+03:002009-05-03T16:41:00.000+03:00Joopa,taas uusi konsti kerätä rahaa jollekin viher...Joopa,taas uusi konsti kerätä rahaa jollekin viherliigalle matkustelua varten lämpimiin maihin ! Autoilija on se,jolta aina voidaan kupata.<br /><br />Smart ei ole auto vaan kottikärry,hengenvaarallinen Suomen talvikeleillä ja kaikilla muillakin.<br />Maksaa vielä enemmän kuin oikea 4-hengen auto, eli Toyota AYGO ja kuluttaakin (TM) jopa enemmän (AYGO<br />4,2 l/100 km.<br /><br />Ja tärkeintä tietenkin on tälle KGB-stasin koulimalle viidennelle kolonnalle,että Amerikan autoteollisuus saadaan tapettua.Anonymousnoreply@blogger.com